علایم سرطان خون در آزمایشات ,

۱۳۹۸/۱۰/۲۰ جمعه
(0)
(0)
علایم سرطان خون در آزمایشات
علایم سرطان خون در آزمایشات

شمارش تام سلول‌های خونی یا CBC

در آزمایش شمارش تام سلول‌های خونی که CBC خوانده می‌شود، تعداد هر یک از انواع اصلی سلول‌های خونی تولید شده توسط مغز استخوان شمارش می‌شود. سلول‌های خونی اصلی عبارت‌اند از گلبول‌های سفید، گلبول‌های قرمز و پلاکت‌ها. در CBC علاوه بر تعداد، اطلاعات ارزشمند دیگری مانند اندازهٔ گلبول‌های قرمز و محتوای هموگلوبین –مولکول حامل گازهای تنفسی در خون- آن‌ها نیز مشخص می‌شود. در اغلب اوقات لوسمی یا سرطان خون با افزایش تعداد گلبول‌های سفید خون شناخته می‌شود با این حال در مواردی مانند لوسمی حاد، همهٔ انواع سلول‌های خونی کاهش می‌یابند که به پَن‌سیتوپنی (pancytopenia) موسوم است.

علائم سرطان خون در آزمایش خون CBC:
نوع سرطان خوننام اختصاریعلائم سرطان خون در آزمایش خون CBC
لوسمی حاد مغز استخوانAML

گلبول‌های قرمز و پلاکت‌ها از حالت طبیعی کمتر هستند.

علائم سرطان خون در آزمایش خون گسترهٔ خون محیطی:
نوع سرطان خوننام اختصاریعلائم سرطان خون در آزمایش خون گسترهٔ خون محیطی
لوسمی حاد مغز استخوانAMLتعداد بسیار زیادی گلبول‌های سفید نابالغ و گاهی اجسام درون سلولی موسوم به میله‌های آئور در گلبول‌های سفید دیده می‌شود.
لوسمی حاد لنفاویALLتعداد بسیار زیاد گلبول‌های سفید نابالغ
لوسمی مزمن مغز استخوانCMLگاهی در این آزمایش گلبول‌های سفید نابالغ دیده می‌شوند ولی علامت اصلی، تعداد بالای گلبول‌های سفید کاملاً بالغ است.
لوسمی مزمن لنفاویCLLعدم وجود یا تعداد کم گلبول‌های سفید نابالغ و احتمالاً مشاهدهٔ قطعاتی از گلبول‌های قرمز

آزمایش CBC یا گسترهٔ خون محیطی؟

در آزمایش CBC تغییر تعداد سلول‌های خونی تعیین می‌شود ولی اطلاعات کافی در مورد این که کدام نوع از گلبول‌های سفید دچار تغییر شده‌اند، به دست نمی‌آید. همچنین از این آزمایش، اطلاعاتی در مورد سلول‌های نابالغ سفید به نام بلاست در خون محیطی حاصل نمی‌شود. بلاست‌ها سلول‌هایی هستند که به طور طبیعی به تعداد زیاد در مغز استخوان یافت می‌شوند. در حالی که آزمایش گسترهٔ خون محیطی پاسخ این پرسش‌ها را می‌دهد و به پزشک کمک می‌کند که به طور مستقیم سلول‌ها را زیر میکروسکوپ ببیند.
در واقع هر دوی این آزمایش‌ها برای تشخیص نیاز بوده و هیچ یک به تنهایی کافی نیستند. امروزه دستگاه‌های شمارش سلول‌های خونی توانایی انجام آزمایش شمارش انواع گلبول‌های سفید را دارند. با این حال مشاهدهٔ تغییرات ظاهری و برخی اجسام سلولی ویژه مانند میله‌های آئور تنها در گسترهٔ خون محیطی امکان‌پذیر است.

سخن سلامت مگ

توجه داشته باشید که این آزمایش‌ها عمومی بوده و به هیچ عنوان برای تشخیص سرطان خون اختصاصی نیستند، پس در صورت مشاهدهٔ علائم سرطان خون در آزمایش خون نگران نشوید و به پزشک خود اطمینان کنید. این آزمایش‌ها راهنمای پزشک برای رسیدن به تشخیص نهایی هستند. برای نمونه عفونت‌های ویروسی و باکتریایی متعدد، کم خونی و یا بیماری‌های مغز استخوان می‌توانند تعداد گلبول‌های سفید خون را کاهش دهند و یا برخی داروها، استرس، التهاب، آلرژی یا آسیب بافتی و عفونت نیز می‌توانند باعث افزایش گلبول‌های سفید خون شوند.
برای تشخیص سرطان علاوه بر این آزمایش‌ها، آزمایش‌های تخصصی مانند آزمایش پروتئین‌های خون و یا آزمایش نشانگرهای توموری و نمونه برداری از مغز استخوان نیاز هستند.

لوسمی حاد لنفاویALLگلبول‌های قرمز و پلاکت‌ها از حالت طبیعی کمتر هستند.
لوسمی مزمن مغز استخوانCMLتعداد گلبول‌های قرمز ممکن است بالا باشد؛ تعداد پلاکت‌ها ممکن است بالا یا پایین باشد؛ تعداد گلبول‌های سفید ممکن است بسیار بالا باشد.
لوسمی مزمن لنفاویCLLگلبول های قرمز و پلاکت‌ها ممکن است کاهش یابند یا بدون تغییر بمانند؛ گلبول‌های سفید ممکن است به شدت افزایش یابند (بیش از ۲۰ هزار سلول در میلی‌متر مربع یا گاهی تا بیش از ۱۰۰ هزار سلول در میلی‌متر مربع).

گستره یا اِسمیر خون محیطی

هنگامی که تشخیص لوسمی مدنظر است، آزمایش گسترهٔ خون محیطی اهمیت زیادی دارد. در گسترهٔ خون محیطی یک قطرهٔ خون را روی یک لام (سطح شیشه‌ای و شفافی که زیر میکروسکوپ قرار می‌گیرد) پخش می‌شود. این قطرهٔ خون با تکنیک‌های مختلفی رنگ می‌شود تا سلول‌ها دیده شوند. زیرا اکثر سلول‌های خونی شفاف هستند و رنگی ندارند. لام زیر میکروسکوپ قرار می‌گیرد و متخصصان آزمایشگاه و پزشک پاتولوژیست آن را بررسی می‌کنند.

با بیش از 20 سال سابقه دانشگاهی و آزمایشگاهی
دفتر مرکزی
کرج - بعد از پل آزادگان - ابتدای خیابان مطهری- نبش کوچه ساوجی - ساختمان کوروش پلاک 901 - طبقه اول واحد 1- کد پستی: 3149649837
تلفن های تماس
026-32555937 - 026-32555938
09363928058 - 09123050747
09120796671 - 09380626117​
asadimohammadreza@yahoo.com
kalantari.ali67@gmail.com
telegram
تمامی خدمات و محصولات این سایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.