مدیریت کیفیت
عبارت است از مجموعه فعالیتهاي هماهنگ شده براي هدایت و کنترل سازمان در امور مرتبط با کیفیت و شامل
سه بخش کنترل، بهبود و تضمین کیفیت میشود.
Quality Control- Q. Improvement- Q. Assurance
خطمشی کیفیت: عبارت است از مقاصد و جهتگیريهاي کلی سازمان که رسماً توسط مدیریت ارشد شرکت اعلام شود.
اهداف کلی: آن دسته از اهداف مرتبط با کیفیتهاي دستیابی به آنها و دستور کار سازمان میباشد و معمولاً بر اساس خطمشی کیفیت میباشد. کنترل کیفیت: بخشی از مدیریت کیفیت است که حصول اطمینان از برآورده شدن نیازهاي کیفیت را بر عهده دارد.
بهبود کیفیت: بخشی از مدیریت کیفیت است که ارتقاء توان سازمان را در برآورده کردن نیازهاي کیفی بر عهده دارد.
دستیابی به استانداردهاي برتر ⟻ ارتقا و بهبود شرایط موجود مجموعهاي از آزمایشات و بازرسیهاي فیزیکی از محصولات و فرآیندها جهت اطمینان از برآورده شدن :Q.C.
استانداردهاي محصولات تولیدي. حفظ شرایط موجود و تعریفشده (استانداردها) ⟻Q.C.
تضمین کیفیت: مجموع فعالیتهاي طرحریزيشده جهت حصول اطمینان کافی از اینکه محصول نیازمنديهاي کیفیت را برآورده میکند.
مشکلات کیفی
در یک مقطع خاص بروز کرده و با انجام اقدام اصلاحی مناسب :Sporadic problems -1 مقطعی یا اتفاقی در سازمان ایجاد میشود. Q.C.C رفع میشود. براي رفع آنها معمولاً حلقههاي کنترل کیفی در درازمدت وجود داشته و ممکن است افراد به آن بیتوجه شوند. براي :Chronic problems -2 مزمن تیمهاي پروژهاي تشکیل میشود. مشکل در قالب یک پروژه تعریف میشود. ممکن است تغییر سازمانی در شرکت نیاز باشد.
Zero Defect درصد نقص (ضایعات) صفر Z.D: ppm (part per million) & ppb (part per billion) با دو مبحث روبرو هستیم: Q. Assurance در QS سیستمهاي 9000 ⟻ - مستندسازي دستورالعملها و رویههاي مرتبط با کیفیت ISO 9002⟻ - ممیزي کنترل فرآیندها در رابطه با مستندات موجود مدیریت کیفیت جامع نگرشی است که برمبناي آن مدیریت سازمان با شرکت تمامی کارکنان سازمان، مشتریان و تأمینکنندگان مواد و
قطعات و بهبود مستمر کیفیت که منجر به جلب رضایت مشتري میشود میپردازد. -1 مفهوم جامع: کلیه عناصر داخلی و خارجی سازمان در فرآیند بهبود کیفیت مشارکت دارند (سیستم پیشنهادات + تقویت روحیه کاري تیمی) آثار کیفی اخذ نظرات مشتریان و ترجمه آن به خدمات محصول و فرآیندهاست. Q.F.D Quality Function Deployment گسترش عملکرد کیفی 4 مفهوم دیگر جامع درگیري کلیه بخشهاي سازمان در امر کیفیت.در کلیه سازمآنهاي تولیدي و خدماتی. T.Q.M امکان استفاده از نگرشرا بنا به فراخور سازمان خود پیادهسازي میکند. T.Q.M. -2 هر سازمانی
5 ایجاد نظم و ترتیب در محیط کار SSPC اجراي
سیستم پیشنهادات دیدگاه رضایت مشتري محور همه فعالیتها است. سپس به سود حداکثر نگاه ضمنی دارد.